Khamis, Jun 12, 2008

Tiada Perubahan Pada Tahap Pendidikan


Semenjak jawatan Menteri Pendidikan dipegang oleh menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein tiada apa-apa perubahan pun yang dapat dirasakan oleh rakyat berkaitan tahap pendidikan anak-anak di sekolah.

Banyak kenyataan telah dikeluarkan, berdegar-degar bunyi tapi hasilnya pi mai... pi mai... tang tu jugak. Baru ini pada 10/06/08 Utusan Online melaporkan bahawa Kementerian Pendidikan mempunyai mekanisme untuk kurangkan beban ibu bapa berikutan dengan kenaikan harga minyak yang memberi kesan kepada pengusaha bas sekolah dengan menaikkan kadar tambang.

Susah sikit rakyat nak percaya dengan cakap menteri ini. Selalunya hanya cakap sahaja. Hasilnya jauh dari nampak. Soal nak tukar bahasa pengantar untuk pelajaran Matematik dan Sains dari bahasa Inggeris ke bahasa Melayu pun masih banyak dalihnya. Susah sangatkah nak tukar dasar? Kalau dulu dengan serta merta boleh ubah dari bahasa Melayu kepada bahasa Inggeris tanpa perlu ada projek printis terlebih dahulu kenapa bila nak kembali semula ke bahasa Melayu, masih terhegeh-hegeh dan banyak soalnya?

Peliklah. Asal perkara untuk rakyat selalunya banyak sangat alasannya tapi kalau untuk golongan yang berkepentingan laju aje macam lipas kundung buat keputusan. Kekadang bingung juga bila difikirkan.

Rakyat tunggu aje mekanisma apa yang kerajaan nak buat. Cuma ada satu cadangan iaitu kerajaaan tubuhkan satu badan yang mengawal kesemua pengusaha bas sekolah di mana kerajaan yang akan membuat bayaran kepada mereka hasil dari pengurangan subsidi minyak. Rakyat tak perlu membayar satu sen pun kepada pengusaha bas sekolah kerana semuanya ditanggung oleh kerajaan. Langkah ini sedikit sebanyak akan mengurangkan bebanan ibu bapa kerana tidak perlu lagi memikirkan tambang bas sekolah anak-anak.

Apakah kerajaan mampu untuk melakukannya? Sama-sama kita lihat dan mungkin berbagai alasan yang akan diutarakan. Rakyat? Berserah kepada Allah.

Tiada ulasan: