Selasa, Jun 10, 2008

Mana Suara Orang UMNO?


Sejak kenaikan harga petrol, pemimpin dari Pakatan Rakyat begitu lantang untuk menyuarakan protes. Pelbagai hujah dikeluarkan demi untuk menunjukkan bahawa keputusan untuk menaikkan harga petrol sememangnya tidak patut dan zalim. Itu adalah tugas utama mereka untuk memantau setiap gerak geri kerajaan agar nasib rakyat akan sentiasa terbela.

Apa yang menghairankan adalah, sehingga ke hari ini tidak kedengaran suara dari Putera, Puteri, Pemuda mahupun Wanita UMNO untuk menyatakan bantahan mereka. Apakah mereka semuanya terdiri dari golongan yang kaya-raya? Apakah mereka tidak kisah berapa mahal pun harga petrol, mereka mampu membayarnya? Apakah mereka bersetuju kerana mereka juga akan mendapat sedikit habuan dari kenaikan itu? Dimanakah sifat ingin menolong bangsa yang selalu diwar-war oleh mereka? Apakah mereka bukan Melayu sedangkan ramai yang tertekan sekarang ini adalah orang Melayu?

MCA Selangor mencadangkan kerajaan agar memansuhkan cukai jalan dan tol. Kenapa mereka boleh bersuara demi kebajikan rakyat sedangkan UMNO hanya duduk diam membisu. Ketika PRU12 dulu apabila ada orang Melayu mengundi calon Cina, kita kutuk mereka kerana tiada semangat kebangsaan. Sekarang ini siapa sebenarnya yang tiada semangat kebangsaan?

Sebaliknya yang selalu kita dengar dan baca di dada akhbar kisah tentang untuk berebut jawatan. Si anu nak bertanding presiden. Si anu nak merebut jawatan ketua pemuda dan macam-macam lagi tapi berkisar kepada perebutan jawatan. Berdegar-degar mereka bertelingkah pasal jawatan tapi pasal nasib bangsa terus senyap membisu macam tak apa yang berlaku. Apakah orang UMNO hanya gila pada jawatan?

Sedih bila melihat senario ini. Persoalannya, apakah UMNO masih relevan untuk orang Melayu?

Tiada ulasan: