Isnin, Jun 09, 2008

Pembaziran Wang Rakyat


Sememangnya telah direzekikan oleh Allah, kebanyakkan negara-negara Islam mempunyai hasil minyak yang cukup lumayan termasuklah negara kita Malaysia. Akan tetapi umat Islam terlalu leka dengan kurniaan Allah itu sehingga mereka melakukan pembaziran yang nyata.

Lihatlah apa yang berlaku di negara kita sendiri. Keuntungan daripada hasil minyak telah dibazirkan kepada projek mewah yang telah ditiriskan dengan amalan penyelewangan dan rasuah yang berleluasa.

Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Kamaruzzaman Mohamad berkata "Kerajaan boleh berbelanja sehingga RM10 juta ketika melaksanakan majlis pelancaran projek Wilayah Pembangunan Ekonomi Koridor Utara (NCER) tetapi pada masa yang sama tiada peruntukan untuk mengekang kenaikan harga minyak."

Rakyat bukan sahaja dibebani dengan kenaikan harga minyak malah terpaksa menanggung beban tol-tol di seluruh negara.

Persoalannya adakah Kerajaan BN begitu prihatin terhadap masalah rakyat? Seandainya mereka peka dan proaktif, mereka akan mengurangkan perbelanjaan keraian, elaun-elaun ahli-ahli parlimen serta kos pentadbiran.

Begitu juga dengan elaun-elaun para menteri seperti elaun keraian perayaan, ubahsuai pejabat dan lain-lainnya serta mewajibkan para menteri mengguna kenderaan sendiri dari rumah ke pejabat kementerian.

Segala perbelanjaan termasuk mengisi minyak kereta, membayar tol ke tempat kerja (pejabat kementerian) harus ditanggung sendiri, sama seperti yang dilalui oleh rakyat selama ini.

Kalau ingin bicara soal pengorbanan, para pemimpin lah orang yang pertama perlu melakukan pengorbanan terlebih dahulu. Sekiranya tidak mampu melakukannya, usah bicara soal pengorbanan kepada rakyat dan sebenarnya mereka bukanlah pemimpin yang sejati.

Mampukah mereka melakukannya? Rakyat menantikan perubahan ini.

Tiada ulasan: