Khamis, Jun 12, 2008

Harga Minyak Tak Boleh Turun


Berdetik dihati saya untuk membahaskan hal di atas. Sebelum itu mari kita membaca petikan dari Utusan Online pada 12 Jun 2008 berkaitan dengan kenyataan dari Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad.

"Menurut Shahrir, wang hasil Petronas yang digunakan oleh kerajaan bukan hanya setakat memberi subsidi kepada rakyat tetapi ia turut dibelanjakan dalam sektor lain seperti pendidikan dan kebajikan.

Menurutnya, adalah tidak adil bagi kerajaan membelanjakan wang tersebut untuk subsidi semata-mata kerana masih terdapat golongan yang memerlukannya selain pengguna kenderaan.

Sementara itu, Shahrir menyelar kenyataan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mendakwa boleh menurunkan harga minyak.

Katanya, semasa menjadi Menteri Kewangan dulu Anwar sanggup menerima dasar Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) termasuk menghapuskan subsidi minyak.

''Bagaimana dia hendak menurunkan harga minyak sedangkan ketika menjadi Menteri Kewangan, dia sanggup menerima dasar IMF yang jika diterima harga minyak akan mengikut harga pasaran,'' katanya."


Rakyat ingin tahu berapa banyakkah wang Petronas yang telah dibelanjakan dalam sektor lain seperti pendidikan dan kebajikan? Adakah jumlahnya sebesar atau lebih besar dari penajaan perlumbaan Formula One?

Adakah masih terdapat golongan yang memerlukannya itu terdiri daripada kroni-kroni atau mereka yang rapat dengan pemerintah yang sentiasa mengambil kesempatan lebih-lebih lagi setelah membuat pelaboran dengan menaja kempen BN ketika PRU12?

Kenapa mesti menyelar atau melatah sebelum melihat sendiri samada Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) mampu melakukannya atau tidak. Saya yakin DSAI mampu melakukannya Insya-Allah... kerana beliau pernah menerima ujian yang perit dari Allah sebelum ini. Biasanya apabila manusia yang pernah diberi ujian oleh Allah dan kemudiannya merasa insaf atas kesilapan yang telah dilakukannya dulu maka sudah pasti ia akan sedaya upaya untuk mengelakkan diri dari mengulanginya semula.

Pada pemerhatian kita negara-negara yang menerima pakai dasar IMF, ekonominya bergerak cergas sekarang ini. Rakyat keliru apakah dasar IMF terlalu buruk untuk diterima pakai oleh Malaysia? Adakah kenyataan "sanggup menerima dasar IMF yang jika diterima harga minyak akan mengikut harga pasaran" satu fakta yang kukuh?

Apa pun alasan kerajaaan tentang kenaikan harga minyak cuma satu sahaja yang rakyat ingin tahu iaitu ADAKAH HARGA MINYAK TIDAK BOLEH DITURUNKAN SAMA SEKALI???

Tiada ulasan: