Selasa, Julai 08, 2008

Perkataan 'SUMPAH' tiba-tiba begitu populor.


Muktahir ini suasana politik negara kita semakin menyesakkan akal dan fikiran kita semua. Perkataan 'SUMPAH' begitu populor dengan pelbagai reaksi yang tersendiri. Ada pihak yang menyuruh pihak satu lagi itu bersumpah. Pihak yang kena suruh bersumpah,
menyatakan pihak yang menyuruh itu pula yang kena bersumpah. Ada yang buat akuan bersumpah tetapi membuat akuan bersumpah yang menarik balik beberapa perkara dalam akuan bersumpah sebelumnya. Boleh dikatakan awal bulan Julai dan Rejab ini penuh dengan perkataan sumpah.

AnakKechil merasa hairan dan pelik kenapa perkara sebegini boleh berlaku. Apakah kita tidak berasa malu dengan masyarakat dunia yang mentertawakan kita. Di manakah fokus kita untuk memajukan rakyat dan negara ini? Negara lain sibuk dengan kegawatan bahan dan harga makanan tapi kita sibuk dengan sumpah itu dan sumpah ini.

Cukuplah... wahai rakyat Malaysia semua. Tumpukan perhatian dan fokus kita kepada keperluan rakyat. Teruskan berkempen menurunkan harga minyak untuk menekan kerajaan agar tunduk dengan kehendak rakyat. Biarkan isu 'SUMPAH' ini diselesaikan oleh pihak yang berwajib. AnakKechil tahu bahawa pihak berwajib sekarang ini sukar untuk dipercayai ketelusannya tetapi Pakatan Rakyat perlu ada strategi yang baik untuk mengimbanginya.

Berikut adalah beberapa cadangan AnakKechil:

1) Bentuk satu pasukan yang akan memantau perjalanan kes 'Sumpah' dan '5X' ini dengan penuh teliti.

2) Pasukan kedua pula teruskan usaha berkempen 'PROTES Sejuta Rakyat' dengan mengedarkan pelekat kereta secara percuma kepada orang ramai untuk ditampalkan di cermin kereta sebagai tanda menyokong protes menurunkan harga minyak.

3) Pasukan ketiga memantau setiap menteri dengan memberi tanggungjawab kepada 3 orang ahli parlimen Pakatan Rakyat bagi satu kementerian.

Terpulanglah kepada pimpian Pakatan Rakyat untuk menerima atau melupakan sahaja pandangan dari Anakkechil ini. Sebagai rakyat yang cintakan keamanan dan keharmonian hidup hanya ini sahaja yang termampu dilakukan.

AnakKechil berdoa agar pimpinan Pakatan Rakyat akan lebih proaktif dan berfikirn luas dalam membela nasib rakyat terbanyak.

Tiada ulasan: