Isnin, Julai 14, 2008

Menteri Pelajaran yang kurang pelajaran


Menteri Pelajaran kita setiap kali bersuara mesti pasal Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI). Ada saja yang hendak dikomenkan pasal DSAI. Apa masalah dia dengan DSAI? Ayat yang selalu diberikan adalah seperti ini:

“Pemuda UMNO sepakat dalam perkara ini dan hasil daripada beberapa perbincangan exco-exco mengenainya, kita bersatu padu menggerakkan ahli-ahli di semua peringkat, termasuk di akar umbi, bagi mengekang perkara ini,”

Selalu bercakap pasal akar umbi tapi apa yang akar, apa yang umbi kita pun tak tahu. Hanya itu lah yang dia pandai cakap. Hasilnya… pi mai pi mai tang tu jugak,

Dia juga berasa yakin rakyat semakin meluat dan menyampah dengan sikap DSAI yang memualkan tetapi rakyat sebenarnya semakin menyampah dan meluat dengan sikap kerajaan yang amat-amat meloyakan dan memualkan.

Pakatan Rakyat tak merancang apa-apa pun untuk mengadakan perhimpunan besar-besaran di bangunan Parlimen, tetapi kerajaan yang syok sendiri dengan menyuruh polis sekat jalan raya sana dan sini. Sehinggakan rakyat nak keluar mencari rezeki pun payah dibuatnya. Dah lah harga minyak tak reti nak kawal, kemudian menyusahkan rakyat pula dengan arahan yang bodoh dan bengap atas alasan demi keselamatan. Keselamatan kepala otak dia.

Pemimpin UMNO berkata yang isu DSAI itu masalah peribadi beliau tapi yang mereka sibuk nak ambil kisah tu pasal apa. Biaq pi la kat DSAI nak bersihkan nama dia lagu mana pun. Itu hak dia. Yang depa semua kalut macam kera kena belacan tu apa halnya pulak.

AnakKechil nak ajar sikit kat Menteri Pelajaran kita ni macamana nak “menghadapi ancaman demonstrasi jalanan sebelum ia menular sehingga mencetuskan suasana huru-hara yang menjejaskan ekonomi dan imej negara” (ikut yang dia katalah).

Senang je… jadilah pendengar yang baik dan berikan satu saluran pada rakyat untuk meluahkan pandangan dan pendapat mereka. Jangan sekat sana dan sekat sini. Setiap keputusan yang hendak dibuat ambil pandangan rakyat dahulu, kemudian sekiranya kebanyakan rakyat bersetuju barulah dilaksanakan. Barulah rakyat tak melenting.

Anda kena ingat, tanpa rakyat yang memberi undi pada anda belum tentu anda berada di atas sana dan juga jangan ingat bila anda menang dalam pilihanraya anda sudah merasa terlalu pandai dan bijaksana tanpa memperdulikan pandangan rakyat di bawah ni.

Pemimpin yang baik dan dihormati adalah pemimpin yang senantiasa mengambil kira pandangan rakyat serta berusaha bersungguh-sungguh untuk memajukan rakyat kerana Allah. Dia tidak mengharapkan balasan dari rakyat tapi amat mengharapkan balasan dari Allah di akhirat nanti.

Tiada ulasan: