Ahad, Julai 13, 2008

Kualiti wakil-wakil rakyat dari Pakatan Rakyat


Pandangan dari Prof Madya Dr Mohammad Agus Yusoff berkaitan dengan kualiti wakil-wakil rakyat dari Pakatan Rakyat melalui wawancara sidang wartawan Harakah dengannya baru-baru ini.

Wakil-wakil rakyat dari Pakatan Rakyat perlu menyahut cabaran yang telah diberikan oleh Prof Madya Dr Mohammad Agus Yusoff. Terima teguran dan komen ini dengan hati yang terbuka dan positif dengan membuktikan bahawa "soal berjiwa halus untuk mengongsi kesusahan dengan rakyat" adalah matlamat utama dalam pentadbiran.

Bagaimana pula dengan kualiti wakil-wakil rakyat Pakatan?

Satu yang jelas dengan wakil rakyat Pakatan ialah mereka dilihat bersih dan komited untuk membantu rakyat melalui suara mereka. Saya menyatakan ini berdasarkan kepada pengamatan saya melalui ucapan, ceramah, perbualan dan gaya hidup mereka.

Kenyataan akhbar mereka juga menunjukkan bahawa mereka adalah komited dalam perjuangan untuk mewujudkan kerajaan yang telus dan terbuka. Kesediaan mereka menghadapi risiko dengan menghadiri demonstrasi yang dianjurkan tanpa permit untuk menyuarakan bangkangan mereka kepada sesuatu isu rakyat juga menunjukkan mereka mempunyai kualiti sebagai seorang pejuang.

Namun, pengamatan saya juga menunjukkan mereka gagal untuk membantu rakyat yang mendatangi mereka secara bersemuka untuk mendapatkan bantuan wang segera bagi membeli keperluan harian dan lain-lain yang berkaitan. Soal tidak cukup wang satu hal, tapi soal berjiwa halus untuk mengongsi kesusahan dengan rakyat, itu saya kira kelebihan ada pada wakil rakyat BN.

Apa yang nyata, soal personal touch sebagai wakil rakyat ini, saya lihat wakil rakyat BN lebih berjaya. Jadi dalam soal ini, sementara wakil rakyat BN lebih merakyat untuk membantu rakyat secara terus, wakil rakyat Pakatan pula lebih merakyat untuk menyampaikan suara rakyat bagi mendapat perhatian kerajaan. Kedua-duanya ada peranan dan kualiti tetapi dari aspek yang berbeza.


Tiada ulasan: