Ahad, Jun 08, 2008

Tunggu dan Lihat


Kerajaan mengumumkan akan melakukan "4 langkah atasi beban" bagi membantu rakyat harungi tempoh sukar. Butiran mengenai empat langkah segera akan diumumkan awal minggu depan untuk meringankan beban pengguna berikutan kenaikan mendadak harga minyak dan tarif elektrik, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Perdana Menteri berkata, empat langkah itu membabitkan tindakan penjimatan kos oleh jabatan dan agensi kerajaan, memperluaskan jaringan jaminan sosial bagi rakyat berpendapatan rendah dan golongan kurang bernasib baik seperti ibu tunggal serta orang kurang upaya, menambah senarai bahan kawalan untuk mengekalkan harga rendah dan meningkatkan jumlah pengangkutan awam seperti bas.

Entahlah... biasanya ia hanya cakap untuk sedapkan telinga rakyat sahaja tetapi perlaksanaan tidak menyeluruh. Dulu pun masa harga minyak naik, kerajaan kata nak menambahbaikkan infrastruktur dan meningkatkan mutu perkhidmatan pengangkutan awam seperti bas. Tapi tak nampak pun tang mana yang bertambah baik. Pi mai.. pi mai... tang tu jugak. Sekarang ni pun masih janji pada perkara yang sama jugak, nak meningkatkan jumlah pengangkutan awam seperti bas.

AnakKechil dah mual dan bosan dengan kerajaan BN ni. Hanya mampu berdoa agar dipercepatkan Pakatan Rakyat pula mentadbir Malaysia. Aminn...

Tiada ulasan: